Saturday, March 12, 2011

Monolog 4' Kehidupan seorang guru praktikum

assalamualaikum blogger...

hohohoho...klu korang nak taw, aku ni blaja kat institut pendidikan guru kampus perlis. org panggil ipg perlis je xpun maktab. da dekat 5tahun setengah da aku merantau kat bumi perelis ni. nica place for study, tapi agak jauh la dari batu pahat, johor 2. tapi xpe,bile g nak merautau klu x time mude2 belia ni kan,hahahaha...skrang aku da sem 7, de 1 sem g before aku bergelar seorang pendidik. InsyaAllah.... ni da kali ke 3 aku berpraktikum. kali ni aku ditempatkan kat sk kuala perlis,perlis ngan member kelas aku hafizi,dak muzik ikhwan haris(kuwe) and sofi. and de dak ipda 2 org, normala and siti rawiah, hehe...


pe yg aku suke time praktikum ni,
  • xyah g kuliah,walau kene bangun awal tapi rase cm ok je,
  • xterlibat ngan aktiviti ip,hahaha....
  • g skola g best dri g ip,boring.....
  • makan murah giler kat kantin skola,nasi lauk ayam 3 ketul lain2 msakan+sayo 2 jenis+teh o ais+air halia suam=rm4.00,nek la bdan aku 3bulan ni,hahaha...
  • yg penting da rase cam seorang guru, bile la nak keje ni,huhu...
suke suke jugak, tapi de gak yg cm xbest,
  • kne wat rph, 1 ari 2 kelas so 2 rph, klu tertinggal agak tension gak la yg settle,
  • observe, klu lecturer nk dtg observe jwabnye xtdo malam la,lpas ni lgi la bile en.wan (pensyarah pembimbing psk) ckap "lpas ni saya xckap bile nak dtg, saya harap awak bersedialah tiap masa..."en.rosly pun lebih kurang. ari rabu lepas die wat ambush da. tengah best2 ngaja tibe2 die msuk, agak kelam kbut gak r. hahahaha....
  • kene ikut event skola. skkp ni bab sukan bleh thn r. bab akademik hmm...agak hampeh. minggu lepas tiap2 petg gak la kitorg menggiatkan diri g skola latih takraw. tapi berbaloi bile skkp ditabalkan sebagai juara pkp kuala perlis,yeah!!! bangga seh...pas ni latih u peringkat negeri lak la,adoyai....
  • kawalan kelas agak kureng skit la. baru minggu ni aku dapat wat budak denga cakap. len kelas len cara nak bagi dak2 ni ikut cakap,hehe...aku puas ati bile dak2 dapat ikut cakap cekgu,fuh3...lege....
skola2 gak, tapi asgment jngan lupe. bleh plak la aku terlupe date line asgment bimbingan and kaunseling 10 mac,x cam piston kete F1 aku wat ngan partner aku. tapi 11hb gak baru anta,hahaha.... pe2 pun aku xrase tnsion sgt kat sek ni, tnsion nak wat rph je ade la, sebab aku ni agak malas gak la nak wat menatang 2, part wat bbm aku suke,hehe...idea datang mencurah2 di ladang gandum bile time nak wat bbm, tapi bile time nak wat rph, mate ni ase berat je, devil2 ni kuat giler suruh aku tido,haram sungguh....tapi nak xnak kene la wat gak. hahahaha...rph ni cam lesen seorang cekgu der...xde biz la.

tapi ape2 pun kite ni klu ikut umo lame g nak hidup. keje pun xstart g so penyakit malas ni kene la buang jauh2. cekgu ni xbleh malas2..hohoho...pe lagi sikap yg sorang cekgu kene de,
  • jangan malas!
  • kene berdedikasi!
  • ikhlas dalam mengajar,
  • pandai berkomunikasi/bergaul/bersosial,
  • kreatif,
  • xberkire klu kene kua wit skit2 2 untuk anak bangsa kite,
  • and senyum...xperlu kata apa2...senyum...=)
ops...aku baru prasan, aku xmandi g la,hahahaha....insan yang cemerlang..yer...datangnye dari akal...yer..hatinye yang tenang, jiwanye yang kuat..yer...renung2kanlah dan slamat beramal...

p/s : tiket biz lak nak tengok merong mahawangsa, masalah tol ble ngah boring ni, sib bek hsemate sume ajak karoke...hehe...jangan main mate ngan anak murid...renung2kanlah dan slamat beramal...=)

No comments:

Post a Comment